AWKWARD i (NL)

Es gibt eine allgegenwärtige Sehnsucht nach etwas Neuem. Der nächste Song, die nächste Geschichte, das nächste Abenteuer: „If I knew where I was going I wouldn't be on board“, singt Djurre de Haan auf dem neuen AWKWARD i Album Unalaska. Ein Wort, das ihm, als er es in einem alten Reisetagebuch entdeckte, wie ein Licht in der Ferne entgegenleuchtete. Unalaska, Alaska“, Koordinaten auf einer vergilbten Seite. Worte, die einerseits auf einen unwahrscheinlichen Ort auf einer Karte verweisen, sich aber gleichzeitig zu widersprechen scheinen und sich gegenseitig bestätigen. Für De Haan hatte es eine magnetische Anziehungskraft. Ein zweideutiges Rätsel, das ihn anlockte. Der Beginn einer Entdeckungsreise nach innen, mit dem Tempo eines reitenden Protagonisten.
„So ritt ich in die Stadt, mit der Geschwindigkeit eines Pferdes, auf toten Vogelmetaphern kauend“, singt De Haan auf dem ebenso ansteckenden wie rätselhaften Body As A Meadow. Das könnte sich auf die organische Art und Weise beziehen, in der De Haan darauf wartete, dass ihm die richtigen Worte und Noten einfielen - obwohl jeder Schöpfer Ihnen sagen wird, dass es eher darum geht, aktiv zu warten, als sich passiv zurückzulehnen. Zwischen den zahlreichen Auftragskompositionen, die De Haan für Film- und Theaterproduktionen arrangiert hat, gibt der Songwriter zu, dass er immer ein neues Album im Auge hatte, einen Ort, der gerade außerhalb des Blickfelds lag. „So sind im Grunde alle AWKWARD i-Alben entstanden“, sagt De Haan, “aus der Sehnsucht nach Neuem, nach dem Unbekannten.“ Der französische Regisseur Robert Bresson sagte einmal in einem Interview sehr entschlossen: „Schönheit ist nicht schön, wenn sie nicht neu ist“. Auf Französisch klang es noch besser. Die Worte hallten in De Haans Kopf nach, wie eine Spielregel, die seine Sehnsucht nach Schönheit und Trost weiter anheizte.
Unalaska ist das vierte AWKWARD i-Album, das in Djurre's eigener Impossible Junction von seinem langjährigen Mitarbeiter David Corel aufgenommen wurde. Ob es an der Vertrautheit des Aufnahmeraums, der Gesellschaft oder dem angenehmen Vergehen der Zeit liegt, auf Unalaska scheint De Haan mehr denn je nach sich selbst zu klingen.
„Body as a meadow / Disappear in the trees / May have lost four seasons / But I came out walking / Completely at ease“ Mit dem spärlichen Arrangement des Eröffnungsstücks Omaha, dem eher orchestralen Coming Up Shorts und dem psychedelischen, kammerpoppigen Apocalypse, u.a., enthält das Album eine breite Palette an musikalischen Farben, unter denen der aufmerksame Hörer auch dunklere Untertöne entdecken kann, etwa wenn De Haan auf Apocalypse singt: „Last chance to be a boy / Last chance to explore / Only 'round the river bend to discover / There won't be time to round another. “
Vergänglichkeit und Zerbrechlichkeit ziehen sich wie ein roter Faden durch die Platte. „Singing on your way to school of the tide and the coming apocalypse“, singt De Haan und bezieht sich dabei auf seine Tochter, die im Kindersitz auf dem Rücken seines Fahrrads sitzend und ohne den Sinn zu kennen, freudig den Text des zukünftigen Liedes singt. Die Ironie ist charakteristisch für Unalaska, genau wie für den Rest von De Haans kleinem, aber geschätztem Werk. Irgendwo im Universum zwischen Selbstironie, Absurdität und Melancholie hat er seit Jahren seine Fahne aufgestellt“, so De Haans Label Excelsior Recordings treffend.
---
There's an ever-present longing for something new. The next song, the next story, the next quest: “If I knew where I was going I wouldn't be on board”, Djurre de Haan sings on the new AWKWARD i album Unalaska. A word that, when he happened upon it in an old travel diary, called out to him like a light in the distance. 'Unalaska, Alaska', coordinates on a yellowed page. Words that, on the one hand, refer to an improbable place on a map, but at the same time seem to contradict and confirm each other. To De Haan, it had a magnetic pull. An ambiguous enigma that beckoned to him. The start of an inward expedition, with the pace of a horse-riding protagonist.
“So I rode into town, at the speed of a horse, chewing on dead bird metaphors”, De Haan sings on the both infectious and puzzling Body As A Meadow. It could refer to the organic way in which De Haan waited for the right words and notes to come to him – although every creator will tell you that it's more a matter of actively waiting, rather than passively sitting back. Inbetween the numerous commissioned compositions that De Haan arranged for film and theatre productions, the songwriter admits to always having had his eyes set on a new album, a place just outside the field of vision. “That's how all AWKWARD i albums came to life, basically”, De Haan says, “stemming from a desire for new things, for the unknown.” French director Robert Bresson once said in an interview, very resolutely: “beauty isn't beauty when it's not new”. It sounded even better in French. The words kept echoing inside of De Haan's head, like a rule of play, further fuelling his yearning for beauty and consolation.
Unalaska is the fourth AWKWARD i album, recorded in Djurre's own Impossible Junction by longtime collaborator David Corel. Whether it's the familiarity of the recording space, the company or the pleasant passing of time, on Unalaska, De Haan seems to sound like himself more than ever.
“Body as a meadow / Disappear in the trees / May have lost four seasons / But I came out walking / Completely at ease” With the sparse arrangement of opening track Omaha, the more orchestral Coming Up Shorts and the psychedelic, chamberpop-esque Apocalypse, among others, the album contains a broad palette of musical colours, underneath which the attentive listener will discover darker undertones, like when De Haan, on Apocalypse, sings “Last chance to be a boy / Last chance to explore / Only ‘round the river bend to discover / There won’t be time to round another.”
Transience and fragility are a recurring theme throughout the record. “Singing on your way to school of the tide and the coming apocalypse”, De Haan sings, referring to his daughter who, sat in the child's seat on the back of his bicycle and without knowing the meaning, joyfully sings the words of the song-to-be. The irony of it is characterizes Unalaska, just like the rest of De Haan's small but cherished body of work. 'Somewhere in the universe between self-deprecation, absurdity and melancholy, he's been planting his flag for years', De Haan's label Excelsior Recordings aptly stated.
Through the years, De Haan made multiple, well-received albums, both under his own name and under the AWKWARD i moniker, and composed scores and soundtracks for threatre and television. He has been releasing music through Amsterdam cult label Excelsior Recordings for more than fifteen years and his characteristic compositions can be heard in Dutch productions like Aanmodderfakker, RUNDFUNK and the Netflix Original Ares. Most recently, he composed the orchestral soundtrack for Hotel Sinestra. He also contributed to numerous musical stage productions, like Lampje and Alice In Wonderland. His work earned De Haan two nominations for a Gouden Kalf, the most prestigious award in the Dutch film industry.
________________________
https://www.facebook.com/AWKWARDi
https://www.showcase.fm/awkwardi
https://www.youtube.com/watch?v=7rH_sPTWgL0
https://www.youtube.com/watch?v=5GCQsvUQc_s